Statement over de juridische stappen te ondernemen door de Europese Commissie

AstraZeneca betreurt het besluit van de Europese Commissie om juridische stappen te ondernemen naar aanleiding van een geschil over de levering van COVID-19-vaccins.

Na een jaar van grote wetenschappelijke ontdekkingen, contractonderhandelingen en uitdagingen in het opschalen van de productie, zal ons bedrijf, in overeenstemming met de verwachting, eind april in totaal bijna 50 miljoen doses vaccin aan de EU geleverd hebben. AstraZeneca heeft de Advance Purchase Agreement met de Europese Commissie nageleefd en zal zich dan ook krachtig verdedigen in de rechtbank. Wij zijn van mening dat dit geschil ongegrond is en we willen dit dan ook zo snel mogelijk oplossen.

We waarderen het werk dat is verricht door regeringsleiders en zorgprofessionals die in de Europese lidstaten de uitrol van vaccinatiecampagnes mogelijk hebben gemaakt, en we zijn vastbesloten om hen zoveel mogelijk te blijven ondersteunen. Vaccins zijn echter moeilijk te vervaardigen, zoals blijkt uit de leveringsproblemen waarmee verschillende bedrijven in Europa en de rest van de wereld worden geconfronteerd. We maken stappen bij het aanpakken van de technische uitdagingen en onze opbrengsten verbeteren. Maar de productiecyclus van een vaccin is erg lang, wat betekent dat het even duurt voordat al deze verbeteringen resulteren in meer beschikbaar vaccin.

Er staat ons allen veel werk te wachten in de EU en elders in de wereld in het bestrijden van de pandemie en de uitrol van vaccinatieprogramma's. AstraZeneca speelt daarin een belangrijke rol. We zullen ons tijdens de pandemie in de EU en de rest van de wereld inzetten voor een eerlijke en rechtvaardige verdeling van vaccins, zonder winstoogmerk.

De EU heeft COVAX, een internationaal initiatief om COVID-19 vaccins voor iedereen beschikbaar te maken, gesteund in de rechtvaardige distributie van vaccins aan lage- en middeninkomenslanden. AstraZeneca is de belangrijkste leverancier van COVAX. 97% van de leveringen aan meer dan 100 landen zijn door AstraZeneca geleverd. Al deze vaccins zijn gemaakt met vaccinserum afkomstig van buiten de EU.

We zullen constructief samen blijven werken met de Europese Commissie om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen gevaccineerd kunnen worden. Onze medewerkers werken continu, gedreven door passie om de wereld te helpen. Wij allen zijn vastbesloten ons vaccin aan de mensen in Europa en de rest van de wereld te bezorgen, zonder winstoogmerk.