Onze missie: borstkanker als doodsoorzaak elimineren

Tumoren zijn als vingerafdrukken: heel persoonlijk, en heel verschillend. Hoe beter de arts begrijpt hoe de tumor in elkaar zit, hoe gerichter er behandeld kan worden. Daarom worden eigenschappen van de kankercellen onderzocht. AstraZeneca zet zich al vele tientallen jaren in om medicijnen te ontwikkelen tegen borstkanker.

Het is onze missie om eraan bij te dragen borstkanker als doodsoorzaak te elimineren

Nog altijd krijgt één op de zeven vrouwen borstkanker. En patiënten helpen genezen is altijd onze prioriteit geweest. Dat kunnen we nog niet aan iedereen beloven, maar we blijven onderzoek doen en medicijnen ontwikkelen.

Om behandeling op maat aan te kunnen bieden wordt bijvoorbeeld het DNA van de tumor onderzocht. Hoe sneller er getest en gediagnosticeerd wordt, hoe groter de kans op een goede afloop. Medicijnen zijn instrumenten die artsen hebben om patiënten zo optimaal mogelijk te kunnen behandelen. Naast opereren, bestralen en chemotherapie zit er gelukkig steeds meer gereedschap in de gereedschapskist. Zo kan er bijvoorbeeld, wanneer een bepaalde DNA-afwijking wordt gevonden, soms met precisiemedicatie efficiënter worden behandeld.

In de (nabije) toekomst kan ook met chemotherapie efficiënter worden behandeld. Chemotherapie is een hamer die hard neerkomt, niet alleen op kankercellen, maar ook op gezonde cellen. In onderzoek in samenwerking met een ander farmaceutisch bedrijf hebben we ontdekt dat chemotherapiemoleculen efficiënter en veiliger ingezet kunnen worden, alleen ín de tumor. Dat doen we door een extra molecuul in te zetten, die de chemo naar de juiste plek leidt.

Daarnaast proberen we patiënten te ondersteunen. Als geneesmiddelenbedrijf werken we samen met artsen, apothekers, verzekeraars én patiëntenverenigingen. Door goede samenwerking met onafhankelijke patiëntenverenigingen kunnen we méér doen om mensen te helpen. Want zeker nu er precisiemedicatie beschikbaar is, is het van belang dat de patiënten weten waar zij de voor hen optimale diagnostiek en behandeling kunnen krijgen.

Naast het verbeteren van bestaande behandelingen doen we veel onderzoek naar nieuwe behandelingen, zoals het inzetten van het immuunsysteem tegen de tumorcellen. Zo werken we hard voor patiënten van vandaag en die van de toekomst.

veeva-nl4571exp102021